We helpen onze cliënten daar waar nodig
In gesprek met Marjolein Hokke-Zwaard, onafhankelijke cliëntondersteuner bij MEE ZHN
“Het bijzondere van mijn werk is dat ik echt even onderdeel wordt van iemands bestaan”, vertelt Marjolein Hokke-Zwaard. Ze werkt sinds 2007 met veel plezier bij MEE Zuid-Holland Noord. Iedereen met een beperking kan zich hier aanmelden voor wat extra ondersteuning. Van simpele vragen tot complexe, op welk gebied dan ook. “We krijgen de tijd en ruimte om onze cliënten te helpen daar waar nodig.”
“Een van de sterkste punten van MEE is dat we altijd beginnen met een brede hulpvraag verduidelijking”, vertelt Marjolein. “Stel iemand komt bij ons binnen omdat hij aan het einde van de maand z’n rekeningen niet kan betalen. Dan ga ik niet direct zijn financiën uitpluizen, maar eerst in gesprek. We lopen alle levensgebieden langs, hoe het gaat op die vlakken. Vaak komen er meer dingen boven water. Samen bekijken we wat prioriteit heeft, waar ik bij kan helpen en waar een verwijzing voor nodig is.”
Hulpvragen
De meeste hulpvragen gaan over wonen, werk, dagbesteding en financiën. Marjolein: “Er zijn veel verschillende gebieden waarop wij kunnen helpen. We kennen de sociale kaart en weten wat de mogelijkheden zijn. Ik vind het heel prettig om mensen een stukje verder te helpen, echt iets voor ze te kunnen betekenen.”
“Soms betekent een kleine verandering dat ze het elke maand net wél redden.”
Financiële problemen
Marjolein is gestationeerd in stadsdeel Laakkwartier. “Het is een pittige wijk met veel problematiek. Ik zie dagelijks mensen met een beperking en geen of een laag inkomen. Zij hebben het op dit moment vooral financieel echt heel zwaar. Ik check altijd of ze alles krijgen waar ze recht op hebben, we hebben in Nederland best een sterk vangnet. Maar soms zijn er omstandigheden waardoor iemand net buiten de boot valt, dat zijn meestal complexe situaties. We gaan dan in gesprek, denken mee. Dat vraagt wat creativiteit. Soms betekent een kleine verandering dat ze het elke maand net wél redden. Schuldhulpverlening is een ingewikkeld traject, maar ook daar helpen we bij.”
Uitdagingen
De lange wachtlijsten bij de Wmo, de gemeente en begeleid/beschermd wonen zijn een uitdaging. “Dat is heel frustrerend voor de klant, maar ook voor mij. Het levert soms schrijnende situaties op. Het fijne van MEE is dat zolang de aanvraag loopt, wij overbruggingszorg mogen leveren. Dan kunnen we die mensen nog met van alles ondersteunen totdat de hulp er is.”
“Wat ik zo boeiend vind aan mijn werk, is dat we soms echt het verschil kunnen maken.”
Praktijkvoorbeeld
Een man van midden 50 met een aantal psychiatrische stoornissen werd door UWV voor de helft afgekeurd. De afgelopen jaren had hij een erg laag inkomen. Daarbij werd hij steeds opgeroepen om te werken, maar re-integreren lukte niet. Anderhalf jaar geleden is bij hem, bovenop de bende stoornissen, de diagnose autisme vastgesteld. Hij kwam bij MEE terecht met de vraag of hij misschien een andere uitkering kon krijgen. Samen zijn we in gesprek gegaan met UWV. Zij gaven aan dat een nieuwe keuring nodig was. Het invullen van de aanvraag koste ons een uur, en daarna werd het maanden wachten. Ik heb hem in die periode regelmatig bezocht, want dit was een moeilijke situatie voor hem. Hij was dagelijks bezig met de vraag wanneer hoor ik iets, wat zou de reactie zijn, wat gaat er gebeuren. Dat bracht zoveel onzekerheid met zich mee.”
“Uiteindelijk werd hij uitgenodigd voor een gesprek bij het UWV, waar een verzekeringsarts hem ging onderzoeken. Dat hebben we samen voorbereid. Hij wilde heel graag vertellen wat er allemaal lukte, dat is ook menselijk, maar nu moesten we juist laten zien wat er niet goed ging. Daar heb ik hem bij geholpen, ook tijdens het gesprek. Door bijvoorbeeld af en toe even in te haken, ‘het is fijn dat dit goed ging, maar weet je nog dat je mij vertelde dat…”. Drie dagen later werd hij gebeld dat hij volledig was afgekeurd, met terugwerkende kracht. Hij krijgt nu 75% van zijn laatst verdiende salaris. Hij was zo verschrikkelijk blij! Voor het eerst in zijn leven is zijn beperking erkend en hoeft hij niet meer te solliciteren, dat kan hij ook echt niet. Wat ik zo boeiend vind aan mijn werk, is dat we soms echt het verschil kunnen maken. En dit is daar een prachtig voorbeeld van.”
Je verhaal kwijt kunnen
“Ik zeg weleens, ons instrument in dit werk, dat zijn wij zelf. Je neemt altijd een stukje van jezelf mee. Ik heb na 17 jaar werkzaam te zijn ook geleerd om professionele afstand te bewaren. Je kunt dit werk niet blijven doen als je van elke client iets op je schouders meeneemt. Natuurlijk word ik soms geraakt, ben ik gefrustreerd of verdrietig. Daarom zijn mijn directe collega’s superbelangrijk. Met nog drie andere clientondersteuners werk ik in Laak. We overleggen regelmatig. Op die momenten kunnen we ons verhaal kwijt. Even je frustratie uiten, een traantje wegpinken of met humor relativeren, dat is -helaas- ook soms nodig in dit werk. Ondanks dat is werken bij MEE Zuid-Holland Noord heel boeiend, afwisselend en mooi!”
Tekst: Milou Oomens | Doelgroep in beeld