MEE sliderafbeelding - moeder met kind
MEE sliderafbeelding - jongeman
MEE sliderafbeelding - consulent met client
MEE sliderafbeelding - wheeler
MEE sliderafbeelding - meneer
MEE sliderafbeelding - twee mensen in bakkerij
MEE sliderafbeelding - meisje met beperking
MEE sliderafbeelding - twee jonge vrouwen
MEE sliderafbeelding - vrouw in cafe
MEE sliderafbeelding - man aan telefoon

PEERS, vriendschapstraining voor jongeren met autisme (12 t/m 18 jaar)

Informatie voor jongeren en ouders

PEERS is een groepstraining voor jongeren van 12 t/m 18 jaar met een autismespectrum-stoornis (of een andere ontwikkelingsstoornis) die geïnteresseerd zijn in de manier waarop je vrienden maakt en vriendschappen onderhoudt. Ouders worden actief bij de training betrokken en volgen een oudergroep parallel aan de jongerengroep.

Voor wie en waarom?
Het aangaan en onderhouden van vriendschappen kan voor jongeren lastig zijn. Ondanks de behoefte aan vriendschappen, is het soms moeilijk om aansluiting te vinden bij leeftijdsgenoten. Het hebben van goede vriendschappen is natuurlijk prettig voor de jongere zelf, maar uit onderzoek blijkt ook het maatschappelijk belang hiervan. Zo vermindert het hebben van goede vriendschappen de kans om gepest te worden en zorgt het voor meer zelfvertrouwen en onafhankelijkheid. Daarnaast blijken goede vriendschappen te beschermen tegen vroegtijdig schoolverlaten, psychische problemen (zoals angst en depressie) en helpt het jongeren om zich aan te passen aan veranderingen en stressvolle gebeurtenissen. Veel sociale vaardigheidstrainingen spelen hier op in, maar het blijkt dat de geleerde vaardigheden voor jongeren vaak lastig door te voeren zijn naar de dagelijkse situatie. Het unieke van PEERS is dat er gekeken is naar wat werkt: Wat doen sociaal vaardige jongeren in bepaalde situaties? De PEERS-interventie is gebaseerd op wetenschappelijk bewezen technieken en diverse internationale onderzoeken hebben de effectiviteit van de training aangetoond.

Over de training
De training bestaat uit 14 bijeenkomsten van 90 minuten, die wekelijks gegeven worden.
De ouder(s) van de jongere wordt actief betrokken bij de training. Tegelijkertijd met de jongerengroep volgen ouders in een aparte ruimte de oudergroep. Hier leren zij hoe zij hun zoon/dochter tijdens, maar ook na afloop van de training, goed kunnen ondersteunen in het opdoen en behouden van sociale contacten.
In de jongerengroep leren de jongeren nieuwe vaardigheden, die stapsgewijs en door middel van cognitieve strategieën worden aangeleerd. Vervolgens worden de nieuwe vaardigheden geoefend in diverse groepsactiviteiten en wordt er gezamenlijk met de ouders afgesloten. De huiswerkopdrachten zorgen ervoor dat de geleerde vaardigheden, met ondersteuning van de ouder, ook in de thuissituatie en op school geoefend worden. Daarnaast is er tijdens de training veel aandacht voor het vinden van een geschikte bron van vrienden om de geleerde vaardigheden mee te oefenen en succeservaringen op te doen in het sociaal contact.

Voorbeelden van onderwerpen die behandeld worden:
• Gespreksvaardigheden en het mengen in een gesprek
• Kiezen van geschikte vrienden
• Humorfeedback
• Afspreken met vrienden en sportief samenspel
• Omgaan met afwijzing, treiteren en fysiek pesten
• Omgaan met roddels, ruzie en onenigheid

Aanmelden voor PEERS?
Aanmelden gaat via de website van MEE ZHN.
Begin maart starten wij met de training.
De training bestaat uit 14 wekelijkse bijeenkomsten op donderdag van 17:00 uur tot 18:30 uur.

Kosten en locatie
De zorg voor kinderen tot 18 jaar wordt bekostigd door de gemeente. Wel wordt een eigen bijdrage van 15,- euro voor onkosten gevraagd. We geven de PEERS training op verschillende locaties. Aan de hand van het aantal aanmeldingen gaan we kijken waar de training gegeven gaat worden.

Over PEERS
De PEERS-interventie is in Amerika ontwikkeld en is een van de weinige sociale vaardigheidstrainingen waarvan uit diverse internationale onderzoeken blijkt dat de interventie (ook op langere termijn) effectief is. In Nederland is PEERS nu volop in ontwikkeling. De training is vertaald, cultureel aangepast en in het voorjaar 2015 hebben de eerste twee groepen gedraaid bij Yulius (jeugd-GGZ Rotterdam). De jongeren en ouders die daaraan deelnamen waren erg enthousiast. Zodoende worden er nu meer PEERS-trainingen op verschillende locaties gestart, waaronder ook bij MEE. In samenwerking met Yulius wordt onderzoek gedaan naar de effecten van de Nederlandse PEERS-training, om de kwaliteit te waarborgen. Dit gebeurt door middel van vragenlijsten die door de deelnemers moeten worden ingevuld.

Vragen?
Voor vragen over PEERS kan contact opgenomen worden via een van de volgende e-mailadressen: j.nouws@meezhn.nl of h.renkema@meezhn.nl. U kunt ook bellen naar telefoonnr. 06-54755821.

Belangstelling?
Heb je belangstelling voor deze training dan kun je dat via de knop hieronder aan ons laten weten.

Ik heb belangstelling >

WP-Backgrounds by InoPlugs Web Design and Juwelier Schönmann