Van roeping tot ambassadeur bij MEE ZHN
In gesprek met MEE clientondersteuner Gita Ramhit
Geboren en getogen in een dorp in Suriname, waar de mensen voor elkaar zorgden en deelden wat ze hadden, ontwikkelde Gita Ramhit al op jonge leeftijd een passie om voor anderen te zorgen. Inmiddels werkt ze 28 jaar bij MEE ZHN in het centrum van Den Haag. Haar kennis, ervaringen en haar geloof in karma en Sewa, het doen van goede handelingen en je ten dienste stellen aan anderen, hebben haar gevormd tot een toegewijde clientondersteuner. “De twinkeling in de ogen van een client als we samen een doel hebben gerealiseerd, daar doe ik het voor!”
“Mijn moeder kreeg al op jonge leeftijd Parkinson en dementie. Ik werd op het vliegtuig gezet naar Nederland om te wonen bij een familielid. Ik lette op de kinderen én ging naar school, want leren, dat deed ik graag. Daarna volgden verschillende banen en kwam ik uiteindelijk terecht bij MEE ZHN. Dit is echt mijn roeping. Ik voel me super als ik iemand heb geholpen. Hier blijf ik tot aan mijn pensioen en zelfs daarna! Ik zal nooit stoppen met het helpen van mensen.”
Open en eerlijk communiceren
Een van de cliënten die Gita ondersteund is een mevrouw met niet aangeboren hersenletsel. “Ze deed er na haar auto-ongeluk alles aan om weer aan het werk te kunnen, maar toch ging het steeds mis. De eerste vraag die ik haar stelde was: ‘Hoe komt het dat het u niet lukt om werk te behouden?’ En daarmee sloeg ik de spijker op z’n kop. Niemand had haar die vraag durven stellen. Ik wil graag helpen, maar daar is wel open en eerlijk communiceren voor nodig. En je willen verdiepen in de ander, met respect en aandacht. Het gevoel geven dat de ander belangrijk genoeg is. Als je dat vertrouwen aan iemand geeft, dan willen ze zelf ook aan de slag.”
“De dingen benoemen waar het om gaat, dat heb ik in de afgelopen 28 jaar wel geleerd.”
Veel ervaring
Het vertrouwen dat de basis vormt voor Gita’s werk, is er ook bij een meneer van Pakistaanse afkomst. “Hij kwam jaren geleden bij MEE omdat hij niet mee kon komen met de inburgering. Ik heb hem daarin ondersteund, met als resultaat een baan. Door allerlei ziektes, waaronder zware diabetes, is hij nu na 25 jaar niet meer in staat om te werken. Het is fijn dat ik hem opnieuw mag ondersteunen. We zijn een re-integratietraject gestart. Als de re-integratieconsulent hem vraagt hoe het gaat, zegt hij uit beleefdheid altijd ‘goed’. Ik kan daar als doorgewoekerde clientondersteuner gelukkig doorheen kijken en bespreek dat ook met hem. Eerlijkheid brengt hem het verst.”
Van aanvulling zijn
Gita heeft haar doortastendheid wel moeten leren. “In het begin ben je onzeker, onwetend. Naar gelang de jaren verandert dat. Ik weet nu precies wat ik moet doen. En als ik toch meer ogen nodig heb, dan neem ik contact op met een specialist. Aan collega’s die net starten, wil ik zeggen: bedenk wat jij nodig hebt als je in deze situatie zou zitten. Stel de menselijke aspecten bovenop. Sta naast de cliënt. De kunst is om door te krijgen wat hij of zij nodig heeft. Dan ben je echt een aanvulling.”
Steeds meer digitaal
De grootste verandering in het werkveld is volgens Gita toch wel de digitalisering. “Door corona kwam dit in een versnelling terecht. Als iemand een bankrekening wilt openen en daarvoor een kantoor bezoekt, verwijzen ze door naar hun website. Ik roep zelf al regelmatig de hulp in van ict, laat staan hoe lastig dit soms voor onze cliënten is. Men houdt niet veel rekening met kwetsbare doelgroepen. Vanuit MEE zouden wij nog meer alert op deze ontwikkelingen kunnen zijn. Om vervolgens vanuit onze onafhankelijke positie iets met deze signalen te doen.
Cliënten zijn bij zorgaanbieders vaak een nummer, voelen zich niet gehoord. Sommigen ploeteren al meer dan 10 jaar voor ze bij ons terecht komen. Dan zeggen ze, ‘had ik maar eerder van het bestaan van MEE geweten’. Er is dus nog werk aan de winkel.”
“Mensen moeten weten dat ze bij MEE terecht kunnen, dat wij zonder baat naast de client staan en meedenken.”
Persoonlijk doel
Gita is heel enthousiast over haar werk. Maar door corona werd ze ernstig ziek en was ze een tijdje afwezig. “Ik heb een win-win gemaakt van mijn nieuwe start. Ik merkte dat we niet meer zo scherp op de radar staan, terwijl er zoveel mooie dingen gebeuren. Zo heb ik MEE op de kaart gezet bij Hindoestaanse, Turkse en Marokkaanse mensen en geef ik voorlichting op festivals. Zoals op het Milan Summer festival met 30.000 mensen, waarbij het draait om lekker eten, drinken en muziek.
Ik werd geïnterviewd, en dan denk je misschien, wat heeft dat met MEE te maken? Ik sprak onder andere over de toegankelijkheid voor mensen met een handicap en het betaalbaar houden voor mensen met lage inkomens. Ik zie overal kansen om over MEE te vertellen. Mijn persoonlijke uitdaging dit jaar is om dit soort ervaringen meer te gaan delen, en hopelijk daarmee anderen te inspireren.”
Suggesties
Heb jij ideeën over ontwikkelingen waar MEE iets mee moet? Laat het ons weten!
Ben jij ook een kei in het ondersteunen van cliënten? Solliciteer op een van onze vacatures.
Tekst: Milou Oomens | Doelgroep in beeld