Vertrouwenspersoon
Het persoonlijke contact tussen een cliënt en de consulent van MEE is belangrijk. In dit contact wil de consulent de cliënt met respect en op basis van gelijkwaardigheid benaderen. Toch kan het gebeuren dat u het contact als onplezierig of zelfs ongewenst ervaart en dat u het moeilijk vindt om daar met uw consulent over te praten. Misschien klikt het gewoon niet tussen u beiden of voelt u zich niet serieus genomen. Misschien is het nog erger en voelt u zich geïntimideerd, gediscrimineerd of gepest. Vaak helpt het dan om er met iemand anders over te praten. Iemand die los staat van MEE en aan wie u in vertrouwen kunt vertellen wat u dwars zit. Een vertrouwenspersoon.
Ank van Duinen
Ank van Duinen is de vertrouwenspersoon bij MEE Zuid-Holland Noord. Zij is verbonden aan het LSR, het landelijk steunpunt (mede)zeggenschap. U vindt hier meer informatie over het LSR. De vertrouwenspersoon: ‘Veel problemen, die ontstaan in de omgang tussen mensen, kunnen met een goed gesprek opgelost worden. Je moet alleen op tijd aan de bel trekken, dus voor het uit de hand loopt. Mensen denken vaak: als ik naar een vertrouwenspersoon ga, maak ik er meteen zo’n toestand van. Maar dat is niet zo. Ik ben er juist om problemen op te lossen voor ze te groot worden.
Vertrouwelijk
Een gesprek met Ank is altijd vertrouwelijk. Dat staat voorop. Ank: “Als vertrouwenspersoon sta ik buiten MEE en ben ik dus ook onafhankelijk van MEE. Ik sta aan de kant van de cliënt. Er gebeurt niets zonder toestemming. Ik ga met de cliënt in gesprek om te kijken hoe een probleem zo soepel mogelijk opgelost kan worden, voor het escaleert. In veel gevallen is het al voldoende als iemand een keer zijn hart kan luchten. Helpt dat niet, dan kan ik bijvoorbeeld met de cliënt meegaan naar een gesprek met de consulent. Ik ondersteun de cliënt tot het probleem is opgelost. Ook in het uiterste geval, wanneer een cliënt een klacht indient, zal ik hem daarbij desgewenst ondersteunen. In de meeste gevallen wordt dat laatste gelukkig voorkomen. ‘Zo’n 90 tot 95% van de problemen wordt opgelost voor het tot een klacht komt. Daarom benadruk ik: wacht niet te lang, je kunt daarmee een boel problemen voorkomen.” Wilt u Ank van Duinen spreken, dan kunt u bellen met 06 – 33 68 72 82. U kunt haar ook per email of brief bereiken: Het LSR t.a.v. Ank van Duinen, Postbus 8224, 3503 RE Utrecht.
Meer informatie
Lees meer over Ank van Duinen in de flyer Cliëntvertrouwenspersoon (PDF).