“Iemand op weg helpen: We zijn slechts een passant”
In gesprek met Manouk van Deursen, onafhankelijke cliëntondersteuner Wlz bij MEE ZHN
In de wereld van zorg en welzijn staat de 28-jarige Manouk van Deursen als onafhankelijke cliëntondersteuner bij MEE Zuid-Holland Noord klaar om het verschil te maken. Omringd door ervaren collega’s ontdekte ze al snel haar eigen manier in het ondersteunen van cliënten. En dat doet ze met succes. “Ik probeer iemand goed op weg te helpen, ondanks dat ik slechts een passant in hun leven ben,” vertelt ze.
Manouk is opgegroeid met de zorg voor anderen. Op 4-jarige leeftijd kreeg haar moeder de eerste symptomen van ALS en op 16-jarige leeftijd kreeg haar vader een hartinfarct. “Er is altijd een beroep op mijn ‘zorgzame ik’ gedaan. Ondanks dat hebben mijn ouders me altijd kansen gegeven, om leuke dingen te doen, op kamers te gaan et cetera. Toen ik een studie moest kiezen, wilde ik niet alleen maar met mijn neus in de boeken zitten maar juist in contact met mensen zijn. Daarom koos ik voor maatschappelijk werk en dienstverlening. Dat bleek inderdaad een goede match.”
Leren van ervaren collega’s
“In de kern geven we allemaal dezelfde dienstverlening”, vertelt Manouk. Ze studeerde vier jaar geleden af en ging aan de slag als cliëntondersteuner Wlz bij MEE Zuid-Holland Noord. “Ik kwam terecht in een team met veel ervaren collega’s. Het was heel interessant om met hen mee te lopen en te zien hoe zij bijvoorbeeld een gesprek leiden. Daar heb ik ontzettend veel van geleerd. Van iedereen pak je wat mee, en samen met mijn kennis uit de boeken, eigen ervaringen en karakter ontwikkelde ik al snel mijn eigen manier.”
“Ik vind het heel waardevol om in contact te zijn met mensen en ze te kunnen ondersteunen waar nodig.”
Slechts passant
Manouk ziet zichzelf als passant. “Op een heel leven van iemand ben je als clientondersteuner vaak relatief kort in beeld. In die tijd probeer ik iemand op weg te helpen. Zodat het na mijn tussenkomst beter verloopt.”
Een mooi voorbeeld daarvan is de ondersteuning die Manouk bood aan een 70-jarige vrouw met een bipolaire stoornis. “Het bleek voor zorgprofessionals complex om haar de juiste zorg aan huis te bieden. Het ging dan ook vaak mis, met allerlei gevolgen tot aan opnames van dien. Haar dochter hielp waar ze kon, maar dat was naast een fulltime baan een enorme belasting.”
“Ik heb de dochter ondersteunt bij het aanvragen van een pgb. Door de pgb kon ze minder gaan werken en zo de nodige zorg verlenen aan haar moeder én nabij zijn. Dat heeft ze beiden enorm geholpen. De stoornis blijft en we staan klaar mocht de zorgvraag veranderen en een andere oplossing nodig zijn. Maar dat we dit nu konden bereiken is zo mooi! Hiermee hebben we een opname en daarmee verhuizing naar een andere stad voorkomen.”
Maatwerk
De meeste mensen willen graag geholpen worden, maar soms zijn de wensen van een client niet reëel of staan ze niet open voor behandeling, heeft Manouk in haar korte carrière ervaren. “Dan ga ik op zoek naar de oorzaak, zoals een slechte ervaring in het verleden. Want als je je kunt inleven in de klant begrijp je waar eventuele weerstand vandaan komt. Soms is het professionele netwerk al groot, waardoor het voor de klant niet prettig is om hun verhaal nog een keer te moeten vertellen aan nog een gezicht.
Ik vind het prima als een andere professional wel dat vertrouwen krijgt, dan werk ik op de achtergrond. Wat dat betreft is het ondersteunen van cliënten echt maatwerk en kijk ik altijd wat past bij de cliënt en de situatie.”
“Als de client met een andere zorgprofessional wel een vertrouwensrelatie heeft, werk ik op de achtergrond.”
Toekomstvisie
“We hebben in Nederland kwalitatief goede zorg, maar er zijn veranderingen nodig om de zorg in goede banen te leiden,” is Manouk van mening. “De problematiek wordt steeds complexer. Het is helaas realiteit dat soms iemand jaren moet wachten op de juiste zorg. Omdat er geen plek is, of omdat er bijvoorbeeld een stabiel team nodig is. En dat is weer lastig, omdat er onder andere door de komst van veel zzp’ers in de zorg meer doorloop is. Om het tij te keren, moet de politiek ingrijpen. Het helpt bijvoorbeeld als de scheiding tussen de wetten minder groot is. Bovendien moeten we met een menselijk oog blijven kijken naar wat iemand nodig heeft, in plaats van waar een indicatie recht op geeft.”
Veranderen kan iedere dag
Mijn motto is, als je iets wil veranderen, dan kan je dat iedere dag doen. Het spreekuur dat nu is geïntegreerd in een bureaudienst is daar een goed voorbeeld van. Als mensen nu contact opnemen met MEE over een Wlz vraag kunnen ze gelijk iemand van het Wlz team spreken. Hierdoor zijn we nog dichter bij de hulpvrager. En is het een korte vraag, dan lossen we die gelijk op. Zo hoeven mensen niet onnodig rond te blijven lopen met hun vragen. Daarnaast neem ik uit elke casus wel iets mee om mijn dagelijkse hulpverlening mee te verbeteren. Ik blijf kritisch naar mezelf kijken en leg signalen bij de juiste organisaties neer. Zo kunnen we met zijn allen de kwaliteit van de zorg verbeteren.
Meer informatie
Ben jij op zoek naar een baan met veel vrijheid en zelfstandigheid, fijne collega’s en ontdekken hoe jij anderen kunt ondersteunen? Kijk direct of er een passende vacature voor jou is op www.ikwilhierwerken.nl/meezhn.
Tekst: Milou Oomens | Doelgroep in beeld