geen

Herkennen van een licht verstandelijke beperking

Medewerkers van dienstverlenende organisaties zien dagelijks veel mensen. Onder hen bevinden zich mogelijk mensen met een (licht) verstandelijke beperking. Wellicht herkennen zij ze niet direct als zodanig. De beperking vormt vaak pas een probleem bij het maken, begrijpen en nakomen van afspraken. Vaak worden mensen met een verstandelijke beperking vooral gezien als lastige klanten. Het zijn de mensen waar zelfs de meest ervaren medewerkers niet mee uit de voeten kunnen.

Leren omgaan met mensen met een verstandelijke beperking

Herkent u de volgende situatie?
‘Mevrouw Van Doorn heeft een brief meegekregen waarin staat wat er de volgende keer allemaal meegenomen moet worden. Blijkt dat mevrouw niets bij zich heeft.’
Mogelijk kan ze niet lezen of heeft ze moeite met begrijpend lezen en snapt ze de inhoud van de brief niet.

Verbeterde relatie tussen medewerker en klant

Na deelname aan de training weet u:

  • Welk gedrag kan duiden op een (licht) verstandelijke beperking 
  • Wat het niveau is van denken en communiceren van mensen met een (licht)
    verstandelijke beperking in relatie tot hun sociaal emotioneel functioneren 
  • Waarom situaties vastlopen en hoe u dit kunt veranderen
  • Hoe u kunt omgaan met de emoties van uw klant en hoe uw eigen emoties
    de relatie kunnen beïnvloeden
  • Hoe u de weerstand kunt verminderen en motivatie kunt bevorderen
  • Hoe u een duidelijk gesprek kunt voeren met uw klant
  • Welke methodieken u kunt gebruiken in uw begeleiding

De training resulteert uiteindelijk in een verbeterde relatie tussen u en uw klanten. Er is ruimte om eigen ervaringen te bespreken. Door praktijksituaties te oefenen, ervaren deelnemers het effect van verschillende benaderingswijzen.

Contact en meer informatie

Neem voor meer informatie contact op met MEE via telefoonnummer 088 775 2000 of schrijf uw organisatie meteen in voor de training.


Andere diensten in gemeente

  • Cliëntondersteuning Wmo

    Wij geven advies, informatie en ondersteuning op maat. Deze ondersteuning heet cliëntondersteuning. Samen kijken wij wat nodig is, zodat u zelf weer verder kunt. Bekijk dienst

  • Cliëntondersteuning Wlz

    De Wet langdurige zorg (Wlz) geeft u recht op onafhankelijke cliëntondersteuning. Deze ondersteuning is onafhankelijk van zorgaanbieders. Heeft u een Wlz-indicatie, dan kunt u voor cliëntondersteuning rechtstreeks contact opnemen met MEE Zuid-Holland Noord via het telefoonnummer 088 - 775 2000. Bekijk dienst

 undefined